Kriseterapi

Det er helt normalt at ubehagelige, unormale hendelser skaper uvanlige reaksjoner og sterke følelser i en periode. Det er ikke et tegn på svakhet, eller at man er i ferd med å bli "gal". Familie, venner og eventuelle arbeidskollegaer kan også legge merke til at du har forandret deg. Det er derfor viktig å være oppmerksom på disse endringene, både for seg selv - og for omgivelsene. Hvis man anerkjenner reaksjonene som normale og vanlige etter alvorlige hendelser, er det lettere å akseptere sine egne reaksjoner og godta disse som rimelige i forhold til påkjenningen man har vært utsatt for.

Del dine tanker og følelser med andre. I tiden etter hendelsen, føler mange at jo mer de snakker om det, jo mindre ubehagelige blir tankene rundt det. Det oppleves som en lettelse å snakke med andre. De fleste kan selv, med sin familie og venners hjelp, komme gjennom den vanskelige tiden og gradvis vende tilbake til et normalt liv. Noen hendelser forstyrrer livet i så stor grad, at det å snakke med en profesjonell kan være et godt og nødvendig supplement til den hjelpen vi gir hverandre.

Definisjon av Kriseterapi

Det er vanskelig å tenke klart i akutte krisesituasjoner på arbeidsplassen - men i slike situasjoner er det spesielt viktig å vite hva man skal gjøre. Når folk mister noen nær dem - eller har vært utsatt for en alvorlig ulykke, opplever de fleste noen reaksjoner som er utenom det vanlige.

Viktige punkter å merke seg i kriser

  • Sørg for at du har noen å snakke med.
  • Prøve og opprettholde vanlige rutiner.
  • Reaksjoner og følelser kan være sterke, men det er helt normalt.
  • Vurder om du trenger hjelp til å gå videre.
  • Gi deg selv den tiden du trenger for å komme tilbake på rett vei.
Sliter du med noe i livet ditt? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.
André Jerkås Jørn Liebezeit Johannes Høyvik Birgitta Bratlie
km fra

Få hjelp med Kriseterapi

Sliter du med noe i livet ditt? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

André Jerkås Jørn Liebezeit Johannes Høyvik Birgitta Bratlie
Prøv online terapi gratis i 3 dager

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.