Flyskrekk

FlyskrekkDet å ha flyskrekk innebærer en frykt for å fly. Det forekommer naturlig nok oftere og oftere i den moderne verden. Aviatophobia er angst for å fly, enten i et fly eller i andre flyvende objekter. Det kan bli så ille at man unngår å reise, selv om det går på bekostning av noe annet. Noen ganger er det en fobi i seg selv, og andre ganger er det et resultat av en annen frykt og andre typer av angst. Siden aviatophobia kan grunne i høydeskrekk, klaustrofobi og andre lignende lidelser er det ikke overraskende at aviatophobia ofte blir nevnt når man snakker om angstformer. Mange mennesker lider av flyskrekk – i større eller mindre grad. Lidelsen kan i verste fall utvikle seg til å bli sosialt og profesjonelt lammende hvis man ikke gjør noe med den i tide.

Typiske tegn på flyskrekk

Det er typisk to hovedårsaker til flyskrekk: Den rasjonelle som sier et fly kan falle ned, og den irrasjonelle som har en psykologisk karakter og innebærer frykten for å miste kontrollen i ukjente omgivelser – høyt oppe i lufte, fastspent og låst inne sammen med masse ukjente mennesker. Det kan bestå av tvangstanker som forteller en at man skal frykte å fly i en eller annen grad. Symptomene på aviatophobia kan variere fra å være mild – angst og bekymring over å fly – til å være ekstrem – unngå fly fullstendig, i tillegg til fysiske symptomer som kvalme og panikkangst mens man er ombord eller tenker på å fly. Hvis flyskrekken er forbundet med en traumatisk opplevelse kan en gjentagelse av en sånn situasjon også føre til verre tilstander. På GoMentor.no har vi profesjonelle terapeuter som forstår hva en med flyskrekk går gjennom. De kan hjelpe dem med å overvinne frykten din så det blir lettere å leve et normalt og fullstendig liv.

De typiske tegnene flyskrekk er:

  • En irrasjonell angst for å fly i fly, helikopter eller annet
  • Angst når man konfronteres med muligheten for å fly eller gå om bord et fly
  • Hjertebank, høyt blodtrykk eller panikkangst når man er ombord på et fly
  • Å være ute av stand til å gå inn på en flyplass uten å være redd

Overvinn flyskrekken

Kjenner du deg igjen i noen av symptomene ovenfor? Da er det en god ide å prøve å forebygge symptomene før de tar overhånd. Det kan ofte hjelpe deg å slappe mer av og nyte flyturen. Både før og under reisen er det noen ting som kan være med å hjelpe deg lettere gjennom flyturen din.

Vi har samlet noen gode råd til flyturen her:

Før flyturen:

  • Kom alltid i god tid før en flyreise. På den måten unngår du andre former for stress som kan ha en negativ innflytelse på humøret.
  • På flyplassen kan du eventuelt også finne ro ved å se på hvor rolig de andre reisende er.
  • Spis nok før flyturen, sånn at humøret ditt ikke får noen negativ effekt av å være sulten.
  • Ikke drikk kaffe eller energidrikk før du skal ombord, sånn at du føler deg avslappet før du skal ombord.
  • Ta med en bok eller noe annet som du kan holde fokus på
  • Les deg opp på flysikkerhet, fakta kan fungere som en god sikkerhet mot negative tanker.

Under flyvningen:

  • Sørg for å puste rolig og kontrollert, sånn at du unngår å hyperventilere
  • Drikk litt eller ikke noe alkohol
  • Hold tankene opptatt med andre ting som å lese aviser, bøker eller se på en film.

Behandlingsmetodene kan variere avhengig av årsaken til frykten. På GoMentor.no kan profesjonelle terapeuter og psykologer hjelpe og coache deg så du kan identifisere dine svakheter og får en bedre forståelse for årsaken til angsten. Gjennom større kjennskap til hvordan flyvningen foregår og på den måten identifisere roten til problemene dine kan du direkte konfrontere aviofobien og forhindre den i å ha negativ innflytelse på livet ditt.

Sliter du med Flyskrekk? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Christine Lemme Solveig Sikkeland Petter Moss Charlotte Nagelgaard
km fra

Få hjelp for Flyskrekk

Sliter du med Flyskrekk? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Christine Lemme Solveig Sikkeland Petter Moss Charlotte Nagelgaard
Prøv online terapi gratis i 3 dager

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.