Et jobbintervju er en samtale mellom en jobbsøker og en representant for en arbeidsgiver. Samtalen har som formål å avgjøre om søkeren skal ansettes i den aktuelle virksomheten. Intervju er et av de mest brukte verktøy i utvelgelsen av kandidater. Intervjuene kan variere i form og lengde, samt i hvilken grad det er strukturert, hvor det kan være uten strukturer eller det kan følge en fastsatt mal med forhåndsbestemte spørsmål.
Et jobbintervju er ofte avgjørende for ansettelses-beslutningen. Før intervjuet, vil som oftest en evaluering av CV’ene fra de interessante kandidatene bli gjennomgått, og ut fra dette velges et mindre antall kandidater som innkalles til intervju. Et vellykket intervju, er ofte avgjørende for hvorvidt man får jobben eller ikke. Noen opplever ikke store utfordringer ved intervjusituasjonen, mens andre kan ha nytte av coaching for å få hjelp til å håndtere stress og angst som kan hemme deg i en slik situasjon. Gomentor sine tilknyttede spesialister kan tilby online karrierecoaching og du kan få hjelp i alle stadier av prosessen. Enten man er ny på arbeidsmarkedet eller har lang arbeidserfaring, men opplever det som vanskelig å få de stillingene man ønsker kan en karrierecoach bidra med praktiske tips og teknikker som kan forbedre dine sjanser for suksess i forbindelse med jobbintervju.
Noen av de vanligste fallgruvene til hvorfor man ikke får en jobb, kan være:
En av GoMentor sine tilknyttede partnere, kan hjelpe deg til å bli bedre rustet til jobbintervjuet.
Syns du jobbintervju er vanskelig? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.