Innlegg: 5 Tips til hvordan du takler frykt under pandemien - GoMentor

5 Tips til hvordan du takler frykt under pandemien

Skrevet d. 28-4-2021 19:24:11 af Tove Løken - Coach

Etter at pandemien kom for over et år tilbake, er det mange som sliter med frykt. Spesielt media er dyktig på å spre frykt, ved å skrive om smittetall hver eneste dag. Hvis du er en av dem som liker å se på nyhetene, kan dette påvirke deg mere enn du kanskje tror.

Det er slitsomt å være redd hele tiden, og det er ikke nødvendig. Det er flere ting du kan gjøre for å redusere frykten du føler på.

Her er noen av mine tips:

1) Gjør det du må for å føle deg trygg - Hvis du føler at det er viktig å følge smittevernreglene for å føle deg trygg, så gjør det! Ikke utsett deg for noe som du føler vil gjøre deg urolig, hvis det ikke er helt nødvendig.

2) Spør deg selv: Må jeg lese nyheter hver eneste dag? Hvis du må, er det muligheter for å begrense tilgangen du har? Media bidrar i stor grad til å øke frykten, fordi de vet at dette selger. Kanskje du iallefall kan unngå å lese om smittetall og antall døde.

3) Distraher deg selv - Du kan gjøre en aktivitet som gjør deg avslappet eller gir deg glede. F.eks. bruke tid på favoritthobbien din, eller se på morsomme komedier eller annet som setter deg i godt humør, eller hvis du liker å gå i naturen; bruk den ekstra mye denne tiden. Når vi er i naturen behøver vi ikke å tenke på at vi skal bruke masker eller ta hensyn til andre.

3) Unngå negative tanker om å bli smittet - Negative tanker har vist seg å påvirke immunforsvaret. Hvis du er redd hele tiden, er det fordi du har mange negative tanker inni deg. På sikt er ikke det bra for helsa di. Istedenfor at du tenker på hva som kan gå galt, tenk på det som fungerer i hverdagen din. Tenk at det helst vil gå bra.

4) Ivareta deg selv ved å gjøre kreative aktiviteter - Når vi gjør aktiviteter som vi liker og hvor vi skaper noe, gir det glede og mening. Kanskje dette er en fin tid å begynne med noe du har tenkt på lenge. På denne måten kan du gjøre noe som bidrar til god helse hos deg selv.

5) Start med mindfulnessteknikker som meditasjon - Hvis du ikke gjør mindfulnessøvelser eller meditasjon, og du er nysgjerrig på hvordan det kan hjelpe deg, så er dette en bra tid å begynne med det. Det finnes ulike øvelser du kan velge. Du kan også gjøre tai chi, qi gong eller yoga i tillegg, hvor du både beveger deg og fokuserer på pusten.

Jeg håper at du hadde nytte av tipsene mine. Hvis du ønsker å gjøre noe mere med frykten din, vil jeg anbefale coaching hos meg. Jeg kan hjelpe deg til bli kjent med årsaken bak frykten din. Det kan handle om et dypere problem enn du er klar over. Ved å bli mere oppmerksom på tankene og følelsene dine, vil du bli bedre kjent med ditt indre. Når man er redd hele tiden, er det lett at hverdagen blir styrt av frykten. På denne måten mister du kontrollen og lar følelsene styre deg. Ved å gjøre mindfulnessøvelser vil du bli mere oppmerksom, og på sikt kunne endre tankene dine til å være mere håpefulle og optimistiske.

Jeg gleder meg til bli kjent med deg, og være din Coach og Mentor.

Min bakgrunn:

Jeg har bakgrunn som Førskolelærer, og er utdannet og kurset innen coaching, mindfulness, meditasjon, Loven om Tiltrekning. Jeg har et holistisk menneskesyn hvor hele mennesket er viktig, både fysisk, mentalt, og åndelig, eller kropp, sinn og sjel. Det betyr at jeg kan møte og ta imot hele deg, og ikke bare deler av deg. Du vil føle at jeg er tilstedeværende og mitt fokus er deg og din reise.

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.