Innlegg: 12 tips for økt selvfølelse - GoMentor

12 tips for økt selvfølelse

Skrevet d. 5-4-2019 12:52:51 af Janne Sandsæter - Sertifisert Co-Active Coach

Jeg er sertifisert coach og har mer enn 10 års erfaring. En setning jeg har hørt mange ganger er; «Jeg skulle ønske jeg hadde mer selvtillit». Mange savner den gode følelsen av trygghet i seg selv, den følelsen hvor man bare vet at uansett hva som skjer så er alt ok. Uansett hva som skjer så kan jeg løse det og jeg trenger ikke bekymre meg.


Så la oss dykke litt inn i dette temaet og se hva som virkelig gir deg den gode følelse av trygghet og tro på deg selv.


Selvtillit – hva er det egentlig. Det er den følelsen av mestring du har i en gitt situasjon. Du kan f.eks ha god selvtillit når du står på ski eller når du gjør noe du er virkelig dyktig til i jobben din. Selvtillit er situasjonsbestemt, når du mestrer en situasjon har du selvtillit i den handlingen.


Ingen kan føle høy selvtillit på alt i livet.


Det vil alltid være noe nytt man vil lære seg og i starten vil man alltid være nybegynner. Så lav selvtillit i en situasjon er ikke så farlig, den vil alltid være der inntil du føler du mestrer det du gjør.


Selvfølelse er selve grunnmuren, den handler om hva du tenker om deg selv og hvorvidt du liker deg selv eller ei. Om du kan akseptere den du er fullstendig og være komfortabel med den du er. Du føler du er bra nok og kan ta de beslutninger i ditt liv slik du ønsker. Du er sjefen i ditt eget liv og du føler du fortjener det beste på alle områder.

Selvfølelsen er den som «fanger deg opp» når du gjør ting hvor du har lav selvtillit. Hvis du har høy selvfølelse så er det ikke så farlig om den lave selvtillit slår inn av og til, du bare vet at du er trygg og komfortabel med å ikke mestre alt hele tiden.

For å oppnå den gode følelsen av trygghet i oss selv, er det en god selvfølelse som gir oss det. En følelse av trygghet i deg selv og den du er, uavhengig av hva livet sender deg.


Hva er status i dag?

En høy selvfølelse er en trygghet og sterk selvrespekt, en sikkerhet om at du har evne og mulighet til å håndtere livet på en flott måte uansett hva som skjer. En høy selvfølelse har ingen ting med arroganse å gjøre, en arrogant person vil trolig ha en ganske lav selvfølelse.

Når du nå har et bilde på forskjellen mellom selvtillit og selvfølelse, gi deg selv en score på hvor høy selvfølelsen din er i dag. Ett tall mellom 1 og 10, hvor 10 er best og 1 er dårligst. Hvilket tall er det første som kommer inn i hodet ditt nå?


Hvordan oppnå en god selvfølelse? 

Det finnes ingen abrakadabra så er alt bare nice og dandy, å bygge en god selvfølelse krever at man jobber over tid. Vi er alle ulike og det er ulike ting som virker på deg men kanskje ikke er så effektfullt på andre. Så prosessen krever også litt prøving og feiling til du finner den oppskriften som gir mest effekt for deg.

Her er 12 tips som alle bidrar til økt selvfølelse. Prøv deg frem og se hva gir mest effekt for deg.


12 tips som øker din selvfølelse

1.       Stopp å sammenligne deg selv med andre.
Vi sammenligner oss ofte med andre, det er veldig vanlig. Men dessverre gjør vi ofte dette på en måte som er ufordelaktig for oss selv uten raushet og aksept for at vi ikke kan, og heller ikke trenger, å være best på alt.



2.       Vær bevisst på din indre dialog, forsøk å se etter dine positive egenskaper og hva du lykkes med.

            Kanskje snakker du til deg selv på en kritisk måte? Kanskje er du streng og har veldig høye krav til             hva du skal oppnå? Vær en detektiv og se hva som skjer i din egen indre dialog, sørg for at du             snakker godt om og til deg selv.

 

 

3.       Ta imot komplimenter.
Det er litt typisk å svare på et kompliment med «jo, takk men…». Dette er bare en uvane vi kan snu ved å være oppmerksom på hva vi faktisk gjør.

 

 

4.       Gjør ting som gjør at du føler deg bra
Tenk over hva du virkelig elsker å gjøre, noe som gjør at du glemmer tid og sted og bare er tilstede. Kanskje det er å lese, lytte til en motiverende podcast, meditere, lage mat, strikke, trene, ja det kan være hva som helst. Gjør mer av dette.

 

5.       Vær sammen med mennesker som gir deg god energi.
Noen mennesker snakker eller handler på måter som gjør at du ikke føler deg bra. Kanskje kritiserer de deg ofte eller har en humor som gjør at du føler deg latterliggjort. Lær deg forskjellen på hvilke mennesker som bygger deg opp og hvem som bryter deg ned. Bruk mest tid på de menneskene som er positiv for deg og hvor du kjenner du kan være deg selv.


6.       Lag en liste over det du har lykkes med.

            Gjør det til en vane å fokusere på hva du lykkes med. Ofte tenker vi mest på alt vi ikke har lykkes             med i løpet av en dag. Dette er bare en uvane og denne vanen kan vi snu.

            Vi rakk kanskje ikke å støvsuge men vi rakk en koselig middagsstund uten stress. Fokuser da på             den hyggelige middagsstunden og nyt det du fikk til i dag.

 

 

7.       Bevisstgjør deg selv på dine styrker, hva er du god på
Alle har vi noe vi er god til, det har du også. Hva er dine styrker?

 

 

8.       Gjør noe bra for andre
Å gjøre noe for andre gir alltid en god følelse og øker din selvrespekt, man føler seg glad over å være den man er.

 

9.       Finn din lidenskap

            Hva er din lidenskap? Hva gir deg energi og en følelse av mening? Å finne sin lidenskap handler             ofte om yrkesvalg og å velge en karriere som gir mer energi enn den tar.

 

            One life. Just one.
            Why aren’t we running like we are on fire towards out wildest dreams?

  

10.   Vær deg selv og ikke unnskyld deg for den du er
Er du en av de som raskt sier unnskyld til andre? Til og med de gangene du ikke har gjort noe feil, du hadde bare vært deg selv og gjort ditt beste. Vi mennesker strekker oss ofte langt for å bli likt av andre, og noen ganger tror vi at vi må være noen annen enn vi er for å bli akseptert. Men det er jo selvfølgelig ikke sant.

 

            Be yourself
            Everyone else is already taken

 

11.   Sett deg mål og jobb mot dem
Er det noe du ønsker å oppnå, så sett deg et realistisk mål som du kan jobbe mot. Å nå mål man har satt seg gir en god følelse av mestring og styrker selvfølelsen.

 

12.   Takknemlighet
Start hver dag med å reflekter over hva du er takknemlig for i livet ditt akkurat nå. Ved å starte dagen med fokus på takknemlighet endrer du hele ditt perspektiv fra det som kanskje har føltes stressende og energitappende til det du er takknemlig for i livet akkurat nå. Det gir energi istedenfor å tappe deg for energi.

Happiness isn’t getting all you want.
It’s enjoying all you have.

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer