10 tips for jobbsøkere

Skrevet d. 16-4-2020 00:46:21 af Brede Ohnstad - Coach, Mentaltrener, Karriereveileder

1: Lag en daglig rutine som bidrar til sunnhet og god helse, få ned stressnivået.
For høyt stressnivå skrur av deler av hjernen, og du mister perspektiv og handlekraft. Fokuser på et sunt kosthold, regelmessig trening og god søvn. Ikke slurv med dette selv om du er i en vanskelig situasjon. Kreativitet og energi kommer lettere når man er uthvilt.


2: Vær stoisk.
Ikke bry deg om det som er utenfor din kontroll, fokuser på det du kan gjøre noe med.


3: Lær mest mulig når du er arbeidsledig.
Det kan være denne perioden hvor du har så mye tid til deg selv, aldri kommer igjen. Lær touch metoden, ta fag på universitetet, lær deg en nytt språk, bruk tiden på å øke din personlig kompetanse. Se på muligheten for videreutdanning, kanskje denne perioden med økonomisk nedgang kan benyttes til å øke kompetansen og dermed jobbmuligheter.


4: Lag din egen 8 timers arbeidsdag på hjemmekontoret.
Lag en rutine på ditt hjemmekontor som om du var i arbeid. Møt opp på hjemmekontoret kl 08:00 og skriv en gjøreliste. Be de rundt deg respektere deg mens du er på "jobb". Dette er ikke tiden til å se masse serier eller å kjede seg, du har en utrolig mulighet til å påvirke din egen situasjon, men må ikke kaste bort verdifull tid. Jobben din er å få en jobb, og dette er i praksis en 100 % provisjons-lønnet salgsjobb.


5: Lag din egen jobb.
Kanskje er din arbeidsledighet en mulighet til å skape din egen bedrift? Lær hvordan du skriver en forretningplan og sjekk opp i støttemuligheter fra Innovasjon Norge. Har du noen evner du kan bruke til å skape en ekstra inntekt? Arbeid i frivillige organisasjoner kan gi verdifull erfaring du kan bruke senere i arbeidslivet. Har du en bok du har lyst å skrive? Kan du lage et online kurs? Arbeidsmarkedet er i en voldsom forandring, mange skaper sin egen arbeidsplass på Internett.


6: Ta personlighetstester.
Bli bedre kjent med dine signaturstyrker. Finnes det karrieremuligheter som du passer spesielt bra til? Å drive med regnskap eller å ha omsorg for eldre, krever svært ulike evner. Er du utadvent eller innadvent? Er du logisk eller intuitiv? Vil du jobbe med mennesker eller alene? Å søke seg mot en stilling man naturlig passer bra for, er viktig for å lykkes, og for trivsel. En svært anerkjent personlighetstest er "the Big Five personality assessment". Les også gjerne Carl Jungs arbeid i om personlighetstyper.


7: Ta jobbsøkertester.
Mange arbeidsgivere bruker tester for å måle kognitive ferdigheter. Det vil være viktig å forberede seg godt for å lykkes. Et uttal nettsider gir gratis tips og råd, og du får mulighet til å øve på testene. Vanlige tester er PLI, Wonderlic, CCAT, Connector, RCAT, IPAT, ACER select, ITTS, GRT1 og GRT2.


8: Mariner sinnet med positiv psykologi.
Det er naturlig å bli nedstemt hvis man plutselig står uten arbeid, det vil være viktig å lede seg selv gjennom en slik periode. Du må snakke til deg selv på en konstruktiv måte. Ikke la unyttige negative tanker få ta all plass. Last ned podcaster, les bøker og nettsider som omhandler mentale teknikker som kan skape en positiv visjon for ditt liv. Kutt ned på nyheter og annen info som tynger deg og prioriter informasjon som gjør deg motivert. Ikke dvel for lenge på problemet, fokuser på løsninger.


9: Vær proaktiv mot potensielle arbeidsgivere.
Ser du noen muligheter for en arbeidsgiveren? Skriv en artikkel om det og send det til bedriften, vis at du er proaktiv og selvgående.


10: Lag en videopresentasjon av deg selv.
Gjør det enkelt for arbeidsgiver å bli litt bedre kjent med deg. Spill inn en kort film og fortell hvorfor du tror du kan lykkes i jobben, last filmen opp på youtube eller vimeo og publiser den på en gratis wordpress blogg.



Med vennlig hilsen

Brede Ohnstad MBA
Erickson coach
Telefon: 411 08 459

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.