Skrevet d. 6-8-2019 09:08:18 af Pål Andersen - Coach, Karriererådgiver, Veileder, Karriereveileder
Trenger du noen ganger et lite dytt for å komme i gang
med noe? Mest sannsynlig. Men er du klar over at omgivelsene ofte gir deg et
lite ”dytt” for at du skal ta de rette valgene, uten at du en gange er klar
over det? Jeg skal her prøve å gi et lite innblikk i den boken som for meg
kanskje var den viktigste jeg leste for noen år tilbake. Hvorfor skal du få
vite mot slutten, men først litt om nudge.
Har du hørt begrepet choice architect? Jeg tror ikke det
finnes et godt norsk ord for dette, men det er altså en person som tilpasser og
organiserer omgivelsene hvor du (og andre) tar beslutninger. En slags
atferdsarkitekt. Dette kan være små og tilsynelatende ubetydelige detaljer som
har stor påvirkning på mennesker atferd.
Et enkelt eksempel: Pissoarene på Schiphol flyplass i
Amsterdam ble nedgriset av menn som ikke greide å sikte ”utstyret” der de
skulle sikte. Det vil si, det var ikke pissoarene som ble nedgriset men alt
rundt. Det var så ille at renholdsarbeiderne gikk til streik og nektet å vaske
på toalettene. En klok leder tok dette på alvor og samle alle renholderne for å
finne en løsning på problemet. Og det var da den berømte fluen limt fast nede i
pissoaret kom opp som en ide. Menn er enkle slik. Vi ser en flue (selv om den
ikke er ekte) og må treffe den med det våpenet vi har for hånd. Sølet ble
redusert med 80% og de som kom opp med ideen startet eget firma og jobber ikke
lengre som renholdere. Et enkelt eksempel på atferdsarkitektur som påvirker
valgene vi gjør.
Et annet eksempel er riller i veibanen før du kommer til
et lyskryss eller en rundkjøring. Du kjører på en motorvei og blir kanskje litt
fartsblind. Før en rundkjøring må du redusere farten, men mange reduserer ikke
farten nok. Her kommer rillene inn, for de gir deg små dunk som gjør at du
varsles om at nå må du redusere farten. Men dess nærmere rundkjøringen du
kommer dess tettere står rillene. Det gjør at du føler at dunkene kommer oftere
og oftere enn 50 meter tidligere og du bremser ned for ”her går det for fort”
tenker du (forhåpentligvis). Et eksempel på atferdsarkitektur som påvirker
beslutningen om å redusere farten.
Mer interessant blir det når disse nudgene brukes for å
påvirke vår økonomi eller samfunnsøkonomien i sin helhet. Fluen i pissoaret på
Schiphol påvirket absolutt økonomien da behovet for rengjøring (tid, vaskemidler,
økt tilgjengelighet da det ikke var behov for å stenge toalettene like lenge
osv) gikk ned. Forankringseffekten er et eksempel å dette. Får du tilsendt
giroer fra organisasjoner som vil at du skal gi penger? Er det satt et
forhåndsvalgt beløp på disse giroene? Mest sannsynlig. Forankringseffekten gjør
at du forholder deg til det beløpet som allerede er trykket på, og gir
deretter. Ofte mer enn du hadde tenkt. Er forhåndbeløpet satt til for eksempel
kr. 50,- gir du det. Men er forhåndsbeløpet satt til kr. 100,- så gir du det.
For de som samler inn penger betyr det at de får inn dobbelt så mye. ”Nei, jeg
lar meg ikke lure av slikt”, tenker du nå. Sikker på det?
Tapsaversjon er en annen nudge. Vi mennesker liker ikke å
tape penger.
Derfor kan aversjonen eller motstanden mot å tape penger
brukes for å gi oss et dytt i rett retning. Og det er her jeg skal fortelle
hvorfor denne boken ble så viktig for meg.
Sommeren 2013 innså jeg at nå viste vekten for mye.
Samtidig fikk jeg gjennom denne boken et tips som kunne hjelpe på motivasjonen
for å gå ned noen kilo. Vanligvis er jeg ganske selvdreven, men her måtte det
sterkere midler til! Tipset gikk ut på å inngå et veddemål med en som ville
oppnå det samme. Og det gjorde jeg. Veddemålet gikk ut på at vi i løpet av ett
år skulle ta av 12 kilo hver. Fullt oppnåelig. Hver tredje måned hadde vi
delmål, og dersom disse delmålene ikke ble nådd, ble det bot på kr. 1500,-
Totalt kunne jeg altså tape kr. 6.000,- dersom jeg ikke nådde målet. De pengene
skulle i tilfelle gå til en organisasjon som vi absolutt ikke ville gi penger
til! Økonomien på den tiden var ikke på topp, så de pengene hadde jeg ikke. Da
var det bare en ting å gjøre (dvs flere ting); legge om kostholdet og trene!
Målet ble nådd, og livsstilen ble lagt om. Derfor ble
denne boken så viktig for meg, for den gav meg et nudge til å gjøre noe viktig
for helsen min! I ettertid har det vist seg at det var (for min del) større
motivasjon i det å være to om et slikt mål. Da følte jeg en forpliktelse
ovenfor den andre til å nå målet. Å skrive om det her gir også en følt
forpliktelse ovenfor de som leser det og kjenner til målet. Ønsker du å gjøre
det samme og ikke har en du kan konkurrere med, kan tapsaversjon være en
motivasjonsfaktor. Prøv!
Dette var bare noen få og enkle eksempler på sider ved
oss mennesker og tilpasninger i omgivelsene rundt oss som gjør at vi får et
lite ”dytt” i rett retning når vi skal ta valg. Les gjerne mer om dette i
Thaler & Sunstein sin bok; ”Nudge. Improving decisions about helth, welth and
happiness”. God lesning!