Innlegg: Gledelig jul - eller bare slitsomt? - GoMentor

Gledelig jul - eller bare slitsomt?

Skrevet d. 11-12-2019 12:23:45 af Tone Husø - Gestaltterapeut, Psykoterapeut, Coach

Er du en av de mange som opplever at julehøytiden er utfordrende? Her er noen tips og råd. 

Jul som et «glansbilde»

Mange opplever jul som en vanskelig tid på året. Årsaken til dette kan være helt ulike. Julen er en veldig symboltung familiehøytid og selv om man kan ha de samme problemene hele året, som for eksempel ensomhet eller sykdom, så forsterkes disse i jula. De som har gode barndomsminner fra julen forsøker å gjenskape dette for seg selv og andre, og blir skuffet hvis dette ikke skjer. Andre har dårlige minner og hele julestyret ripper opp i ting de helst vil glemme. Og det hele forsterkes gradvis gjennom de 2-3 månedene før jul med alt julefokuset i butikkene og et gjennogående tema blant venner, kollegaer, familie, TV og filmer. Har man det vanskelig fra før så blir det veldig tydelig i julen fordi man tror at ”alle andre” har perfekte juler.

Vanskelige følelser

Sammen med forestillingen om en "perfekt jul" kommer forventningen snikende om at alle skal være glade. Så hvis du sliter med negative tanker og følelser fra før kan man fort tenke at det «ikke er lov» til å ha disse negative følelsene i julen. Resultatet er at du på toppen av det hele kanskje får dårlig samvittighet og skammer deg fordi du ikke greier å endre det. Ingen mennesker klarer å holde på en bestemt følelse over lengre tid – hverken gode eller vonde. Følelser og tanker skifter stadig vekk og vi har vår medfødte bredde av følelser i også juletiden. Og slik skal det være.

Omfavne sorgen

For familier som har mistet et kjært familiemedlem kan julen bli ekstra trist, kanskje spesielt den første julen etter at noen har gått bort. En tom stol rundt middagsbordet kan vekke et stort savn, men en sorgreaksjon er ikke unaturlig. Det ikke er noe galt i å sørge. Sorg er kjærlighet som har blitt hjemløs. Om julen er ekstra tung, så må man tenke på at det kommer andre dager, og de vil være lettere. Det er lov å være trist selv om det er jul.

Tabubelagt ensomhet

Ensomhet i jula er fortsatt tabubelagt, og det er mange som skammer seg over å være alene i jula. Ensomhet er også noe som er i kontrast med alt som formidles i media rundt jul og mange kan kjenne på følelsen av å være mindreverdig. Husk, å være alene og være ensom er ikke det samme. Man kan være ensom både sammen med andre og alene. Det viktig å understreke at det går helt fint å være alene i jula, det er mange som velger det og som trives med det.

Gode råd til deg som ønsker å unngå en vanskelig jul

  • Det er ikke ofte hverken vi selv eller andre greier å leve opp til alle våre forventninger. Tenk på forhånd hva som er viktigst disse (få) juledagene og slipp resten.
  • Lag din egen jul som er tilpasset deg og dine behov der du er i dag. Lag nye minner.
  • Er du invitert til et større selskap og føler at bare tanken på selskapet stresser deg? Du er eksperten på ditt liv så det viktig at du vurderer både hva du ønsker og klarer og at du faktisk tar hensyn til det. Aksepter deg selv og dine personlige begrensninger.
  • Det er lov til å ha negative følelser – også i jula! Våg å dele dine følelser med noen.
  • Unngå isolasjon. Ring til en venn eller inviter noen til deg. Kanskje de føler det samme.
  • Gjør noe for andre. Det kan være ulike grunner til at du ikke har noen å være sammen med i jula. Det kan derfor være lurt å planlegge andre aktiviteter for deg selv. Å gjøre noe for andre mennesker kan hjelpe til å endre humøret ditt. Når vi fokuserer utover (på andre) så bruker vi automatisk mindre tid og energi på våre egne bekymringer. Kanskje du ønsker å være støttespiller for en frivillig organisasjon i jula? Kontakt de og hør hvor du kan bidra. Det er mange i vanskelige situasjoner som blir glad for ditt nærvær.
  • Husk at alkohol kan øke uro, angst og depresjon og kan slå negativ ut på humøret.
  • Husk at fysisk aktivitet er viktig siden den frigjør stoffer i kroppen som gjør at vi føler oss bra. Ta deg en tur ut eller gjør noen øvelser innendørs!
  • Husk at søvn er viktig for god psykisk balanse. 

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer