Innlegg: 7 tegn på at du kan være utbrent - GoMentor

7 tegn på at du kan være utbrent

Skrevet d. 29-10-2019 11:01:18 af Ingvild Bjerke Høygaard - Gestaltterapeut, Psykoterapeut, Karriererådgiver, Karriereveileder

Opplever du jobbsituasjonen din som slitsom eller stressende? Kanskje du har opplevd situasjonen som krevende lenge. Begynner kroppen å si ifra med ulike plager?

I så fall er det på høy tid å gjøre noe med situasjonen. Her er noen tegn på at du nærmer deg en utbrenthet:

1. Vedvarende utmattelse.

Alt er tungt. Du er sliten hele tiden. Det er tungt å stå opp, tungt å komme deg gjennom dagen på jobb og du føler deg utslitt på ettermiddagene og kveldene. Alt du vil er å hvile og lade opp.

2. Søvnproblemer.

Du føler deg stresset i kroppen, døgnet rundt, og får ikke sove om natten, eller deler av natten. Det føles som om en slags nervøs energi holder deg våken om nettene, selv om du er dødssliten. Du får rett og slett ikke sove. Hjernen går på høygir hele tiden og kroppen klarer ikke «lande».

3. Konsentrasjonsproblemer.

Du merker at det blir vanskelig å konsentrere deg på jobben. Du får ikke med deg hva du leser, eller du «faller ut» på møter. Kanskje du har begynt å snuble eller velter kaffekopper oftere, eller glemmer små ting i hverdagen, som hvor du har lagt nøklene eller å ha kaffe i kaffetrakteren? Dette kan skyldes konsentrasjonsproblemer grunnet stress.

4. Hodepine eller mageproblemer.

Mange opplever hodepine, mageproblemer og/eller en verkende følelse i muskler og kroppen generelt, når man har vært stresset og sliten over tid.

5. Overfølsomhet for lyd og lys.

Kanskje bevegelser og lyder i omgivelsene har begynt å gi deg ubehag? Kanskje du kjenner en trang til å ha det helt stille rundt deg. Når du har levd en stund med kronisk stress, kan du oppleve en slags «hudløshet». En helt vanlig situasjon, som å gå blant mennesker på fortauet, kan føles som å være i en krigssone, rent sansemessig.

6. Du kjenner behov for å isolere deg.

Du har mindre overskudd til å være sosial. Alt du ønsker er å være alene og slappe av på et helt stille sted.

7. Økt emosjonalitet.

Du opplever at du blir lettere sint, frustrert og oppgitt, og at du gråter lettere. Det skal mindre til enn vanlig for å sette deg ut av balanse.

Kjenner du deg igjen i flere av disse symptomene? Da er sannsynlig at du nærmer deg en utbrenthet. Jo raskere du tar tak i det, jo større sjanse har du for å unngå å kjøre deg helt i grøfta. Mitt beste råd til deg er å ta kontakt med en terapeut. Det finnes alltid løsninger – men ofte trenger vi litt hjelp utenifra. Jeg er gestaltterapeut MNGF og jobber med personer som er utbrente og slitne. Ta gjerne kontakt med meg.

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer