Enkle metoder kan redusere stress og kaostanker, her er et eksempel på en gå meditasjon.

Skrevet d. 14-9-2017 09:52:52 af Eli Irene Brager

Enkle metoder kan redusere stress og kaostanker, her er et eksempel på en gå meditasjon.

https://pics.gomentor.com/p/id_6758__b_0__ext_jpeg__w_180/Eli_profil.jpg

Du kjenner at du er rastløs, det kribler i kroppen, tankene står i kø oppe i hodet, du kjenner på en klump i brystet, du kjenner med deg selv at det er ikke mye nå som skal til for å vippe deg av pinnen. Har du det slik? Det er tegn på kaos og stress, eventuelt å miste deg selv. Miste følelsen av å takle hverdagene, miste følelsen av kontroll i eget liv. Du får lyst til å sykemelde deg. 

Har du det sånn, da gjelder det å finne tilbake til deg selv, få kontakt med kroppen, tankene og rommet du beveger deg i? Med små enkle øvelser kan vi oppnå bedre kontakt med oss selv og roe ned det usunne stresset som flere av oss bakser med i hverdagen. 

Her er en øvelse du kan prøve mens du er på vei til jobb eller noe annet du skal:

Hopp av bussen eller trikken noen stasjoner før jobben og gå resten. Mens du går lar du bevisstheten og tankene gå til føttene, kjenn hvordan føttene beveger seg, kan du kjenne underlaget du tråkker på? Kan du kjenne grusen under sålene på skoene, eller er det asfalt du går på? Kjenn etter hva slags underlag du har under føttene, hvordan kjennes sålene i skoene, hva slags følelser har du i føttene? Er føttene varme eller kalde? Hvordan kjennes sokkene ut? Kanskje kan du dempe farten litt og flytte bevisstheten fra føttene til pusten. Hvordan kjennes pusten ut når du går? Er den rask eller langsom, hvordan er luften som kommer inn igjennom nesen er den kald eller varm, hvordan er den når den går ut igjen? Kan du stoppe opp og kjenne hvordan pusten er? Kjenne etter hvor du kjenner den best? Er det i magen, brystet eller nesa?

Se for deg mens du går at du ser deg selv ovenfra, at du går her, akkurat her er du nå, på akkurat den plasseringen. Du går bortover, forflytter deg, men du er like fullt tilstede i deg selv og akkurat på den lille flaten som du går på. Kanskje ser du en blomst eller en stein langs veien, bøy deg ned og ta den opp, kjenn på den, hvordan kjennes den ut? Gå så igjen tilbake til pusten. Lek med øvelsen, bevisstheten til føttene, til pusten til steinen i hånden, tilbake igjen til føttene.

Når du etter hvert lærer deg å kjenne etter i deg selv, får kontakt med kroppen og pusten, så vil du merke at du blir roligere, at du får mer og mer kontakt med deg selv, du finner livet ditt, du finner ditt fundament. Du kan se for deg ditt fundament som et bilde av noe eller noen. Kanskje noe fra naturen, et fjell, et tre, en sten, du finner fundamentet ditt selv. Du kjenner det selv.

Når du kjenner kontakten med deg selv, så vil også stresset og kaoset i tankeverden forsvinne.

Dette er også noe vi kan jobbe med sammen, bli kjent med oss selv og forskjellige øvelser vi kan bruke for å roe ned og finne kontakten med oss selv. 

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.