Skrevet d. 20-1-2016 11:39:56 af Marga Dijkman - Coach - DNCF sertifisert coach
Ledere har ofte en lang krav- og forventningsliste fra ansatte å oppfylle med tanke på hvordan de utøver sitt lederskap. Men hva med medarbeiderne? Ledelse utøves ikke i et vakuum. Jeg møter fra tid til annen ledere som river seg i håret i ren frustrasjon når de forsøker å utøve sitt lederskap, og har flere motarbeidere enn medarbeidere på laget.
I jubileumsutgaven av Ledernytt i desember 2013, hadde jeg følgende artikkel på trykk:
Som Eva Grinde, kommentator i Dagens Næringsliv skrev for en stund siden i Hvilken medarbeiderstil har du?;«Enkelte ansatte utøver så dårlig medarbeiderskap at ledelse preller av uansett hvor god den er.»
Nei, det er ikke alltid like lett å være leder for andre mennesker, for vi er komplekse og sammensatte, og det som gir mening for en person, kan virke svært underlig og rart andre.
Når vi møter ovennevte forhold hos andre mennesker, kan det vekke frustrasjon, eller sågar fascinasjon. Hvordan er det mulig at de selv ikke ser bristen i det de holder på med?
Jeg vil minne om noe den engelske poeten og presten, John Donne (f. 1572) skrev for noen hundre å siden:
«Intet menneske er ei øy helt for seg selv; ethvert menneske er en del av kontinentet, et stykke fastland. Om en jordklump skylles til havs blir Europa mindre, som en landtunge blir, som din venns eller din egen gård blir. Hvert eneste menneskes død reduserer meg, for jeg er en del av menneskeheten; krev derfor aldri å få vite for hvem timen slår; den slår for deg.»
Vi arbeider og lever ikke i et vakuum, selv om noen ser ut til å tro det. Det kan være fort gjort å tro at fordi jeg er i sentrum av mitt eget univers, så er jeg det i alle andres også. Og fordi noe er riktig og viktig for meg, så er mine behov og ønsker like viktig for andre som de er for meg selv. Det er slikt som skjer når vi bruker vår egen navel som krystallkule for å forstå den verden vi er en del av og lever i.
Min erfaring er at medarbeidere som er villige til å kikke seg selv i speilet, som løfter blikket og ser seg selv som en del av et større hele på arbeidsplassen, er de som har det best med seg selv og andre, og som skaper størst positive ringvirkninger.
Hvis ingen av oss kan fungere som en øy alene, vil jeg foreslå et skifte i fokus. I stedet for å fokusere på hva slags effekt andre har på en selv, og hvordan andres måte å arbeide på påvirker en selv, kan man snu det tvert om å i stedet fokusere på hva slags effekt en selv har på andre, og hvordan en selv påvirker andre gjennom sin måte å utføre jobben på.
Da blir det mye mindre forstyrrende navlelo i luften, og lederen får bedre sikt til å kunne se fremover.
-Marga Dijkman, CoachTeam as - House of Leadership