Johannes Kyvik - Terapeut, Psykoterapeut, Kognitiv terapeut - GoMentor

Johannes Kyvik

Terapeut, Psykoterapeut, Kognitiv terapeut

Videosamtale

Videosamtaler

- Akkurat nå: Få 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Individuel samtale (GoMentor videosesjon) 700 kr. Avtal tid

Parsamtale (GoMentor videosesjon) 900 kr. Avtal tid

Er du i tvil? Da kan du ringe til kundeservice på tlf. 2396 6246

23 96 62 47

Hos GoMentor foregår online-samtaler via en sikker og stabil online videoløsning, som er utviklet spesifikt til bruk for blant annet psykologer, psykoterapeuter og coacher.

Fordelene er blant annet ingen fysiske begrensninger, og at det ofte er litt billigere og kortere ventetid. GoMentors plattform til online-samtaler er stabil og sikker (kryptert), hvilket betyr at sikkerheten og fortroligheten er topp. Plattformen er godkjent av Dansk Psykoterapeutforening

Online-samtaler krever en internettforbindelse og kan foregå fra PC, Mac eller vår app til iPad og iPhone.

Jeg brenner for at mennesker skal føle seg sett, forstått og respektert. Jeg har tro på menneskets iboende ressurser for endring og hjelp til selvhjelp. Johannes Kyvik - Terapeut, Psykoterapeut, Kognitiv terapeut

Beskrivelse

Medmenneske:


I møte med nye brukere pleier jeg å si:

» Om kjemien mellom oss ikke fungerer vil du få mindre utbytte av samtaler med meg». Vi har i dag mye kunnskap om relasjonens betydning for effekt av samtaler og terapi. Jeg har et stort fokus på; ekthet, varme, anerkjennelse og empati. Tilbakemeldinger jeg har fått tyder på at jeg kan oppleves som: oppriktig engasjert, faglig kompetent, omsorgsfull og som en behagelig samtalepartner.    



Kognitiv terapi

Kognitiv terapi retter seg mot innsikt i sammenhengen mellom tenkning, handlinger og følelser. Et viktig mål er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder psykiske problemer. Det er utviklet kognitiv terapi mot en rekke tilstander og lidelser. Jeg har erfaring med behandling av blant annet; depresjon, lav selvfølelse, enkeltstående traumer/PTSD, personlighetsproblematikk og ulike angstlidelser. Under følger noen eksempler på hva et samtaleforløp kan bestå av:: 


Depresjon skaper tanker om håpløshet, verdiløshet og meningsløshet. I tillegg til å møte deg med støtte, normalisering og annerkjennelse er det to områder jeg spesielt  jobber med når det angår depresjon; handlingene dine og tankelivet ditt. Når man blir deprimert kjenner man seg tappet for energi, initiativ og motivasjon. Man har kanskje skåret ned på aktiviteter som er knyttet til lidenskap, lek, glede og sosialt fellesskap, til fordel for; rutiner, økende isolasjon, bekymring og grubling. Dette skaper onde sirkler som forsterker og opprettholder depresjonen. Vi kan lokalisere "energilekasjer", redusere disse, samt støtte opp om- og øke påfyll av det som "fyller deg opp".  Jeg kan gi deg en økt forståelse for depresjonens bakgrunn, hvordan håndtere depressiv tenkning, samt verktøy til hjelp mot bekymring og grubling.


Sosial angst kan vise ulike ansikter; om det handler om frykt for å holde en presentasjon, å spise med andre  til å bedrive "smalltalk", eller å snakke i telefonen. Fellesnevnere kan være selvdevaluerende tenkning knyttet til egen person og mestring, frykt for at angsten skal synes og tap av ansikt. Jeg kan sette deg inn i de enkelte elementene ved sosial angst og legge til rette for mer hensiktsmessige fokus ved sosial interaksjon. Dette vil øke mestring og svekke angsten.


Panikkangst handler om kombinasjoner av sterke og raskt innsettende kroppslige symptomer, katastrofetanker og trang til å dempe disse ved sikkerhetsstrategier.  Det er svært vanlig om man er i relasjonelle konflikter eller om "summen av belastning" blir for stor. Man frykter nye anfall og blir på vakt etter signaler på disse; såkalt angst for angsten. Ved panikkangst gir jeg deg grundig info om angst, bakgrunn for den og hvordan vi kan mestre den, ved hjelp av gradvis eksponering for den.


De fleste av oss kan ha periodevis dårlig søvn ;kanskje det er mye stress på jobben, eller det er en bekymring som spiser av nattesøvnen. Om det "setter seg fast" og man plages av søvnløshet eller insomnia blir livet med et vanskeligere. Kognitv terapi kan vise til svært gode resultater ved behandling av disse vanskene. Vi samtaler om hvordan du kan legge til rette for god søvn og et godt søvnmønster, ved hjelp av ulike kognitive verktøy.


Brannfakler

Jeg brenner for at mennesker skal føle seg sett, forstått og respektert. Jeg har tro på menneskets iboende ressurser for endring og opplever at det er meningsfullt å vandre side-om-side i medmenneskers søken etter økt livskvalitet og et bedre liv.


Om meg 

Arbeidserfaring:

Jeg har lang erfaring med samtaler knyttet til psykisk uhelse, psykisk lidelse og stress/belastning. Av arbeidserfaring har jeg snart 2-tiår i spesialist- og kommunehelsetjenesten.


Utdanning:

Kognitiv terapeut (2 videreutdanninger; bred kompetanse)

Psykiatrisk sykepleier

Sykepleier


Kursholder:

Instruktør i Kurs for bekymringsmestring

(kognitiv- og metakognitiv terapi, samt emosjonsfokusert terapi og mindfullness).

Instruktør i COS-P (Circle of security/trygghetssirkelen).



Tid for samtale: hver mandag ettermiddag/kveld (i utgangspunktet).

Du er velkommen til å kontakte meg for en uforpliktende samtale!

Biografi

Interesse- og erfaringsområder

Affektiv lidelse

Hypokonder tilstand

Anger management/Sinnemestring

Vedvarende psykosomatisk smertetilstand

Angst

Angstlidelser

Generell angst

Eksamensangst

Nervøsitet / usikkerhet

Panikkangst

Posttraumatisk Stresslidelse (PTSD)

Prestasjonsangst

Sosial angst

Fobier

Agorafobi

Frykt for slanger

Sosial angst

Avhengighet

Pårørende til en misbruker

Depresjon

Krise

Par og familie

Familieliv

Foreldrerollen

Oppdragelse

Lavt selvverd

Personlig utvikling

Relasjoner

Selvaksept

Vanskelige følelser

Psykoser

Selvskading

Selvmordstanker

Sjokk og traumer

Traume

Skyld og skam

Sorg og tap

Mistet søsken

Sykdom og smerte

Pårørende til sykdomsrammede

Søvnvansker

Søvnløshet

Søvnproblemer

Avhengighet og misbruk

Helse

Jobb

Overgrep og mishandling

Personlighetsforstyrrelser

Tvangslidelser (OCD)

Araknofobi

Flyskrekk

Frykt for bakterier og støv

Frykt for hunder

Frykt for kreft

Høydeskrekk

Klaustrofobi

Rusavhengighet

Dataavhengighet

Spilleavhengighet

TV-avhengighet

Alkoholmisbruk

Alkoholabstinenser

Cannabismisbruk

Koffeinmisbruk

Misbruk av beroligende midler

Bipolare lidelser - tidligere manisk depressiv lidelse

Dysthymi

Ensomhet

Nedstemthet

Vinterdepresjon

Aspergers syndrom

Målsetting

Mosjon og motivasjon

Vekttap og overvektsproblemer

Delirium

Kognitive forstyrrelser

Livskrise

Identitetskrise

Psykisk vold

Vold i hjemmet

Fysisk mishandling

Kommunikasjon

Parforhold

Kommunikasjonsproblemer

Sjalusi

Skilsmisse og samlivsbrudd

Utroskap

Tenåringsforeldre

Avklare verdier

Dårlig selvfølelse

Dårlig selvtillit

Eksistensielle problemer

Energi

Grensesetting

Indre ro

Målsetting

Planlegging

Spirituell utvikling

Borderline personlighetsforstyrrelse

Engstelig personlighetsforstyrrelse

Schizofreni

Selvmordsforsøk

Kutting

Ulykkestraumer

Voldstraumer

Mistet barn

Mistet forelder

Mistet partner

Spiseforstyrrelser

Anoreksi

Bulimi

Stress

Utbrenthet

Kronisk stress

Arbeidsstress

Kroniske smerter og smertemestring

Sykdom

Uhelbredelig sykdom

Søvnapnø

Tilpasningsreaksjon med angst og depresjon

Tilpasningsforstyrrelser

Språk

Engelsk

Norsk

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer