Skrevet d. 23-5-2019 15:24:05 af Ditt liv - Din fremtid - Coach - DNCF sertifisert coach, Helsecoach, Veileder, Professional Certified Coach (PCC) ICF
Forfatter: drs. Esther Bergsma og Lian Kirksæther
Samfunnet vårt består av en gruppe godt
kvalifiserte medarbeidere og verdsatte kolleger, og det er de sensitive. Når de
føler seg overveldet på jobb er det ikke typen eller mengden arbeid som er
problemet, men helt andre årsaker.
I 2018 ble det gjennomført en Internasjonal undersøkelsen
som omhandlet høysensitive, arbeidslivet og stress. Den ble utført av
nederlandske drs. E.N. Bergsma og
Lian
Kirksæther var
ansvarlig for den norske delen av undersøkelsen, samt norsk oversettelse i av
studiet og bloggpostene, som disse dataene er hentet fra.
Samfunnet vårt består av en gruppe godt kvalifiserte
medarbeidere og verdsatte kolleger; de sensitive. Hvordan kan det være at 75%
av de 5500 høysensitive som svarte på undersøkelsen over hele verden har
opplevd utbrenthet? Er vi i stand til å endre dette mønsteret hvor folk sliter
på arbeidsplassen, og sørge for at vi beholder disse svært viktige
medarbeiderne i arbeidslivet?
For å forstå trinnene vi må ta, er det viktig å vite hva
som forårsaker at høysenitive blir syke i første omgang. I undersøkelsen
Bergsma gjennomførte, kan det ikke trekkes konklusjoner om årsakssammenheng.
Men vi vet hva høysensitive selv tenker og føler om problemene som gjør at de
bestemmer seg for å forlate sitt arbeid.
Overraskende er det ikke typen eller mengden arbeid som
er problemet. Det er å føle seg overveldet – så hva er det som gjør at
høysensitive blir overveldet?
Finesser
Vi har alle øyne, ører, en munn, en nese og evnen til å
berøre. Det er med disse sansene at vi er i stand til å legge merke til
omgivelsene våre og utføre passende handlinger. Det er ganske praktisk, ikke
bare for å legge merke til de vakre lydene og bildene rundt deg, men like
viktig for å kjenne lukten av gass når du glemte å slå av komfyren eller lese
kollegaens ansikt for å skjelne følelsene deres når du sa noe pinlig.
Sansene til høysensitive er enda mer tilpasset til å
plukke opp finesser. Det er en grunn til at de tidvis sammenlignes med
”kanarifuglen i kullgruven”. De merker finesser i sitt miljø som går andre hus
forbi. Lyder er en av disse finessene. Når de klager på lyden av en projektor,
kan kollegaene deres himle med øynene. De hører sjelden lyden og kan ikke forestille
seg at det kan plage noen. Men det forstyrrer sensitive, mer enn deres kolleger
kan forestille seg. Det hindrer høysenitive i å bruke sin intuisjon, et verktøy
som trengs for å fungere bra. Andre stimuli er lys, lukter og smaker. Alt dette
kan være en plage, men det kan også være en kilde til glede. Minst en person
vil huske å slå av projektoren før de forlater rommet.
Andres følelser kan også sees som finesser sensitive er
veldig gode til å oppdage. Områdene i hjernen som er opptatt av mentalisering aktiveres
mer, noe som betyr at svært følsomme mennesker kan føle hva andre føler. Dette
gjør dem til gode rådgivere og støttende venner, og er en svært verdsatt
kvalitet når du arbeider med mennesker. De fleste høysensitive føler seg
imidlertid overveldet av disse følelsene, og det kan forhindre dem i å
tilstrekkelig utføre arbeidet sitt.
Å ha noen som ser det store bildet er enorm hjelp i å
legge strategier og planer for bedriften din, spesielt når de også legger merke
til de mindre detaljene. De fleste er i stand til å se det ene eller det andre.
Høysensitive kan gjøre begge samtidig, og se den røde tråden fra start til
slutt. De vil legge merke til hver eneste detalj, som gjør dem til en verdifull
ressurs for alle lag. Hvis medarbeidere og ledere ser kommentarene deres som
overflødige eller noe som forsinker prosjektet eller synes konstruktiv kritikk
vanskelig å håndtere, vil imidlertid ikke de høysensitive lenger fungere
optimalt. Blir det for mye av dette, vil de stoppe å bidra med sine innspill.
Å bli overveldet
Hva synes høysensitive er mest forstyrrende? Hva
forhindrer dem i å utføre arbeidet sitt? Nesten 90% sier at de er overveldet av
støy, spesielt mye støy. Mer enn halvparten (55%) finner det umulig å gjøre
jobben sin på et sted med kontinuerlig støy.
Det aller største problemet for en høysensitiv er
imidlertid dårlig atmosfære på arbeidsplassen; 95% blir overveldet av dette. Vi
forventet at dette kom til å spille en stor rolle, men trodde aldri det ville
være så viktig. For 48% gjør en dårlig atmosfære det til og med umulig å utføre
oppgavene sine.
Andre sosiale situasjoner som er overveldende: konflikter
(87%), sladderkolleger (74%), dårlig sjef (80%), kollega (77%) eller kunde
(62%) og uenighet med ledelsen (74%). Det som er overraskende er at vanskelige
oppgaver ikke overveldende for sensitive (kun 24%), men det å gjøre mange
forskjellige oppgaver på samme tid gjør dem overveldet (63%). Dette underbygger
teorien om at prosesseringens dybde krever mye energi og begrenser
muligheten til å ta del i flere ulike oppgaver samtidig. I tråd med dette
finner 68% det overveldende å motta mange telefonsamtaler.
Kritikk
Å bli kritisert er overveldende for 64%. Høysensitive
innrømmet også at de har det vanskelig å kritisere andre 60%. Paradoksalt nok
blir selvkritikk mer fremtredende når folk føler seg overveldet. 63% sier at
følelsen av å være overveldet gjør dem mer selvkritiske, og dermed fremkaller
stresshormoner.
Er det på tide med endringer i arbeidslivet? Jobbe for å
få en bedre atmosfære på arbeidplassen, godta hverandres ulikheter og ta i bruk
ressursene til hver enkelt.
Vi har alle noe å gi, og vi er alle verdifulle på hver
vår måte.