Innlegg: Tid for følelser! - GoMentor

Tid for følelser!

Skrevet d. 10-6-2021 10:46:13 af Kristin Borge-Hansen - Psykoterapeut, Parterapeut, Coach, Veileder, Gestaltterapeut

Følelsene våre!

Det er litt ulikt hvor mange følelser forskere mener vi har. Her vil jeg ta utgangspunkt i disse grunnfølelsene: Glede - Tristhet/ sorg - Frykt/ angst Sinne - Skam - Skyld - Avsky


Hva er glede?

Glede er en reaksjon på at noe positivt har skjedd med deg eller med noen som er viktig for deg. Følelsen kan komme når du har fått dekket viktige behov. Gleden gir deg en pekepinn på hva som er viktig for deg, og du vil kanskje søke mer av det. Glede har også en funksjon. Ved å vise glede viser du de rundt deg at du har det bra sammen med dem. Gleden har altså en viktig sosial funksjon. Gleden kan kanskje føles som en letthet i kroppen, kanskje du kan bli litt varm, får mer energi og kanskje det til og med bobler litt på innsiden.


Hva er tristhet/ sorg?

Tristhet kan være en vond følelse som kommer når du har mistet eller er i ferd med å miste noen eller noe som er viktig for deg. Kan hende du opplever det som et slags indre rop om å holde faste ved noe som er viktig for deg. Du kan også bli trist av å miste ting, steder du har mange minner fra, en jobb, muligheter, håp eller drømmer. Noen kan kjenne en klump i magen eller i halsen og føler seg tung i kroppen. Opplevelsen av å være trist kan være vondt og overveldende, og kanskje også føles litt godt!?


Frykt/angst

Denne følelsen kan oppstå hvis du føler du, dine nærmeste eller noe som er viktig for deg på en eller annen måte føeles truet. Frykten kan nærmeste overstyre alt og kan få deg til å gjøre hva som helst for å komme deg vekk fra det som er farlig. Det er en av de aller eldste følelsene vi har og hjalp oss fra å komme vekk fra noe som var farlig som for eksempel rovdrene. Frykt kan kjennes som hjertebank, rask pust, kalde hender og føtter, og tørrhet i munnen, mye energi osv.


Sinne

Sinne kan kjennes for mange som noe som kribler i hender og føtter, at du blir varm i brystet, og i en sterkere form får du kanskje lyst til å dytte vekk eller slå. Det kan være du føler deg sikker, bestemt, eller at kjenner deg stødig, tydelig og klar på innsiden. Det er da sinne er en sunn reaksjon, en primærfølelse. Det overordnede behovet i sinne er å sette grenser, skape avstand og å beskytte det eller de som er viktige for deg.


Skam og skyld

Når skyld er følelsen av å ha gjort noe feil, så er skam mer følelsen av å være feil. Skam dreier seg ikke bare om noe du har gjort, men også om deg som person, og at du føler du ikke er god nok, ikke strekker til sammenlignet andre. Skam handler om å være en del av et fellesskap og være bra nok for flokken. Du skammer deg når du føler at du er utenfor flokken din, enten dette er samfunnet, familien, vennegjengen, parforholdet eller arbeidsplassen. Skam kan også være når du har blitt ydmyket, eller noe truer din tilhørighet i gruppen. Skam kan oppstå som sekundærfølelse når man skammer seg over det man føler, for eksempel å skamme seg over å være redd eller trist. Skyldfølelse er det du kjenner når du har gjort noe galt mot noen og du vet det og er ment å få deg til å reparere det du har gjort av skade på en viktig relasjon. I motsetning til skam er ikke ønsket å gjemme seg eller forsvinne, men heller å nærme deg den andre, reparere, vise anger, si unnskyld eller hjelpe den andre.


Avsky

Mange kan kjenne på avsky er når de kjenner lukten av bedervet mat. Følelsen har som funksjon å hjelpe oss til å holde oss vekk fra det som ikke er bra for oss. I en sosial form er primær avsky og forakt reaksjoner som hjelper deg til å ta tydelig avstand fra det som bryter med dine eller flokkens grunnleggende verdier. Avsky og forakt i samfunnet kan oppstå mot grupper eller individer som man mener bryter med viktige verdier. Avsky og forakt i mindre flokker, som parforholdet, oppstår ofte hvis partneren slutter å ta hensyn til parets felles verdier.

Hvordan opplever du din kontakt med følelsene? Kontakt med våre følelser hjelper oss til å føle at vi lever og kanskje bli litt mer klar over at følelser ikke er farlige. De kan sannerlig føles gode, ubehagelige og vonde eller noe helt annet men vi dør ikke av dem.

Vil du finne ut mer om hvordan jeg jobber med følelser? Ta kontakt.

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.