Innlegg: Søvnproblemer - på grunn av jobbsituasjonen eller arbeidsledighet? - GoMentor

Søvnproblemer - på grunn av jobbsituasjonen eller arbeidsledighet?

Skrevet d. 19-5-2020 11:03:32 af Ingvild Bjerke Høygaard - Gestaltterapeut, Psykoterapeut, Karriererådgiver, Karriereveileder

Mange som kommer til meg fordi de mistrives i jobben sin, har søvnproblemer. Problemer med å sove kan også dukke opp når du er arbeidsledig og hele tilværelsen kjennes usikker.


Når du er i en jobbsituasjon som er en dårlig match med personligheten din, uten at du ennå har en løsning, kan det føles veldig stressende. Stresset setter seg i kroppen, spesielt hvis du har vært i situasjonen lenge.


Etter et punkt begynner mange å få problemer med søvnen. Du våkner midt på natten, mens tankene kverner, gjerne rundt jobb. Og du får ikke sove igjen. Samme hvor mye du prøver. Eller du får ikke sove i utgangspunktet når du legger deg om kvelden. Natten går, og du forblir søvnløs.


Dette er fryktelig frustrerende.


Stress i kroppen

Det kan kjennes som om både kroppen og sinnet er unormalt aktivert og våkent. Samtidig som du kjenner deg kjempetrøtt og susete i hodet. Det er plent umulig å roe ned kroppen og hjernen, nok til å sove.


Det er også mye stress forbundet med å være arbeidsledig og jobbsøker. Søvnen er gjerne noe av det første som påvirkes, når vi er ordentlig bekymret for noe i livssituasjonen vår.


Dødsliten om dagen

Når du sliter med søvnen flere netter i uken - kanskje hver eneste natt - kjenner du deg raskt utslitt og tappet på dagtid. Det føles naturstridig å stå opp om morgenen, uten at kroppen og hjernen har fått hvilt seg ordentlig. Du kjenner kanskje behov for å legge deg ned og sove mange ganger i løpet av dagen. Du er rett og slett dødsliten - hele tiden.


Kanskje du også får hodepine og mageproblemer, på grunn av mangelen på søvn. Kanskje det er vanskelig å konsentrere deg på jobb, til tider helt umulig. Kanskje du også strever med å konsentrere deg om små, dagligdagse ting – som å pakke jobbvesken, lage middag eller huske å lade mobilen?


Fordi du rett og slett er så trøtt at hodet ikke henger med.


Som i en krigssone

Ved søvnmangel over tid, er det også vanlig å bli mer sensitiv for lyd og lys i omgivelsene. Det å gå på fortauet på gata kan nærmest føles som å bevege deg i en krigssone: Lydene fra bilene, menneskene som passerer – lydene og bevegelsene føles som de kommer altfor tett på deg og plager deg. Som om du mangler det normale, beskyttende laget rundt deg.


Bryt mønsteret

Mitt råd til deg som opplever denne typen søvnmangel, er:


Lytt ordentlig til det kroppen prøver å fortelle deg.


Når søvnen forsvinner, er det et varseltegn om at noe er galt i livet ditt. Og at du derfor trenger å ta tak i situasjonen. At du ikke bør utsette å finne en løsning lenger.


Er jobbsituasjonen grunnen til søvnproblemene, bør du vurdere å skaffe deg en time-out fra jobben. Om det er å snakke med fastlegen din om en sykemelding, eller om du har ferie til gode – det kommer an på situasjonen du er i og hvor alvorlige problemene har blitt. Det er viktig å gi deg selv mulighet til å komme til hektene igjen, slik at du har sjansen til å gjøre noe med situasjonen.


Det er også viktig å unngå at du går helt på veggen, og kanskje vil trenge måneder og år på å komme deg igjen.


Si ja til litt hjelp

Det er veldig viktig å ta tak i situasjonen som forårsaker søvnproblemene. Det kan være vanskelig å gjøre helt på egenhånd. Så hvis du føler at du trenger litt hjelp, anbefaler jeg virkelig å oppsøke noen som kan hjelpe deg.


En gestaltterapeut er et godt valg i denne sammenhengen. Du får hjelp til å sortere og til å finne en løsning. Støtte og noen å snakke med, er gjerne akkurat du trenger når du er i en situasjon som er såpass vanskelig at du ikke får sove.


Du er hjertelig velkommen til meg i gestaltterapi, hvis dette gjelder deg. Send meg en melding her inne på GoMentor, eller book en time direkte her inne.


Slik skal du ikke behøve å ha det!


Ingvild Bjerke Høygaard

Gestaltterapeut MNGF


Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer