Innlegg: Gråt- kan det forebygge sykdom? - GoMentor

Gråt- kan det forebygge sykdom?

Skrevet d. 30-11-2019 17:58:12 af Cathrine Klæboe - Terapeut, Veileder, Kostholdsveileder

Gråt- kan det forebygge sykdom?

Å gråte er en naturlig respons ett menneske har på flere følelser: tristhet, sorg, glede, og frustrasjon.

Så ett av rådene til å forebygge sykdom, og symptomer, er å anerkjenne følelsene sine og gråte når man har behov. En følelse er en energi og energi blir ikke bare borte. Den er nødt til å gå over i en annen form for å flytte på seg. Har man vonde følelser og man velger å ignorere de kan de skape en betennelse i kroppen.

For hvor skal den energien hvis den ikke får utløp? Jo – den blir værende i kroppen. Det blir snakket mer og mer om hvordan traumer og dårlige opplevelser kan «sette» seg i kroppen.

Fordeler med å gråte

Visste du at Forskere har oppdaget at i tillegg til at gråt har en beroligende effekt, så utløser gråt oxytocin og endorfiner? Disse stoffene får mennesker til å føle seg bedre, og kan dempe både fysisk og psykisk smerte. Dette gjelder spesielt endorfiner grunnet dets morfinlignende effekt. De samme stoffene som nevnt over vil også være med på å løfte humøret- ofte på grunn av at smertene dempes. Oxytocin og endorfiner er ofte omtalt som «feel good» stoffer.

Når kroppen beskytter traumer

Jeg har selv hatt en pasient som hadde opplevd en virkelig traumatisk hendelse, og hvor pasientens kropp tok over ved å stivne helt og gå i krampe når den ble påmint av det som hadde skjedd. Det virket som om tankene og følelsene fra traumet var så ille at kroppen tok over for å unngå minnene.

Er man for eksempel trist så er det forebyggende for kroppen din å gråte om du føler for det. Altfor mange av oss holder igjen, og gir ikke slipp på følelsene. Har du opplevd at det til slutt «bobler over»? Har du opplevd å irritere deg over noe over en lengre periode og så til slutt så kommer all energien fra frustrasjon ut i en eksplosjon av følelser? Jeg tror vi alle har opplevd det.

Er du redd for å vise dine følelser foran andre?

Vi må ta oss tid til å anerkjenne hvordan man egentlig har det. Ta deg tid til å dele livet ditt i områder. Hvordan har jeg det hjemme? Hvordan har jeg det på jobb? Hvordan har jeg det i vennegjengen? Hvordan har jeg det med familien? Ta for eksempel jobb. Når du våkner mandagsmorgen, våkner du med klump i magen? Eller gleder du deg? Har man klump i magen så skaper det stress i kroppen, som igjen kan skape symptomer, og som igjen kan skape sykdom. Har du mulighet til å gjøre noen endringer slik at klumpen i magen blir mindre, så bør du gjøre det. Det kan være skummelt å kjenne etter også.

Det kan være vanskelig i ta tak i det vonde og ta de nødvendige grepene som må til for å få det bedre.

Vil du ha en til grunn for å gråte? Visste du at når vi gråter på grunn av stress så inneholder tårene stresshormoner og andre kjemikalier? Forskere mener at gråt kan redusere nivået av disse hormonene, som igjen vil senke stresset vi har i kroppen. It is a win win situation!

Husk: Det er en styrke å kunne vise og anerkjenne følelsene sine. Det er ikke en svakhet.

Cathrine Ernærings-/ livsstilsterapeut

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer