Innlegg: De såre og vonde følelsene - GoMentor

De såre og vonde følelsene

Skrevet d. 8-3-2018 17:40:12 af Wenche Jo Hoem - Coach, Veileder, Kroppsterapeut

Konsekvensene ved å unngå å kjenne på det som er ubehagelig kan være mange.  Å flykte eller undertrykke ubehagelige følelser kan være alt fra å jobbe mye, pusse opp, flytte rundt på møbler , shoppe, reise, ruse seg, spille  eller rett og slett flykte inn i bøker. Så lenge vi gjør noe for å komme  unna oss selv blir det en slags flukt. 


Vi orker ikke kjenne på det som er ubehagelig og finner stadig på noe som distraherer oss.  Å lese bøker er positivt i seg selv men er det slik at du lever livet ditt gjennom bøkene eller arbeidet og du nærmest får abstinenser  når du blir hindret, er det signaler du bør være observante på.


Det er mye vi gjør for å slippe å kjenne på det som er vondt.   Å isolere oss fra mennesker og situasjoner kan også være en måte å "flykte " på.

Å flykte unna med mat 

 Å overspise søt eller fetende mat gjør at vi tror engstelsen reduseres eller forsvinner.  Mat er  knyttet til følelsene våre og det har en forsterkende makt som gir glede og fjerner sult.  Gode følelser blir også undertrykt og har du hatt det tungt i mange år og endelig fått tilbake gleden kan det også være litt "farlig" å  håndtere de nye gode følelsene. Veien kan bli kort til kjøleskapet.  

I møte med klienter har både latter og andre gledesutbrudd  blitt forløst når spenninger i kroppen har sluppet taket. 

Hvordan er det med din glede ?


 

;

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer