Innlegg: "Bank, Bank". "Hvem der?" "Hei, det er helsen din som kommer med Lumbago og andre symptome - GoMentor

"Bank, Bank". "Hvem der?" "Hei, det er helsen din som kommer med Lumbago og andre symptome

Skrevet d. 25-11-2019 17:40:08 af Cathrine Klæboe - Terapeut, Veileder, Kostholdsveileder

Jeg brenner for at alle skal ha det bra med seg selv- spesielt på innsiden.

Jeg ønsker å sette fokus på helse. DIN helse!

Tenker du på din helse i løpet av dagen? De valgene du gjør hver dag de påvirker din helse på enten en negativ eller positiv måte. Jeg vil nesten påstå at i vår kultur så er det slik at når vi har det bra så stopper vi å gjøre det som gjorde at vi hadde det bra. Og så blir vi syke.

Har du for eksempel vært forkjølet og tenkt: Å når jeg ikke lenger er tett i nesen så skal jeg sette pris på at jeg kan puste ordentlig! Og så blir man frisk, og så glemmer man hvor kjedelig det er med forkjølelse. Så dropper man å hvile, vi fortsetter å stresse hjemme og på jobb, vi slutter å tran og vitaminer, slutter å drikke te med honning og sitron, fordi vi ikke lenger tror at vi trenger det. Så blir vi forkjølet igjen.

Jeg snakker om erfaring. Jeg vet jeg har en svakhet i ryggen. Jeg vet hvordan jeg må trene HVER dag (takk, PT-Iselin), men jeg gjør det kun når jeg kjenner at symptomene kommer eller når «skaden har skjedd» og jeg må bygge ryggen opp igjen. Det tar tiiiiiiid å bygge opp. Jeg er sikker på at det tar mindre tid å faktisk forebygge skaden… Det er flaut å innrømme det. Jeg er ikke god nok på det selv. Og nå sitter jeg her med årets største lumbago i ryggen, og bannes. Denne gangen skal jeg faktisk ta lærdom. Jeg lover. Starter i morgen. Så hvis: Hvis vi gjorde gode ting for oss selv hver dag, så vil helsen bli styrket.

Og jeg snakker om små ting. Som å sove nok (jeg vet- vanskelig når man har funnet en favorittserie på Netflix. Bare en til episode…?), hvile nok (hvordan få dette til i en hektisk hverdag?) , spise nok (Nyter du maten? Spiser du nok? Rekker du å spise?), drikke nok vann (kjedelig ja- har du prøvd en app som minner deg på å drikke nok vann? Prøv «Drink water reminder», eller tilsett smak eller drikk kullsyrevann. Kroppen trenger vann!», ordne opp i relasjoner (noen forhold, familiært eller vennskapelig, er ikke bra for deg. Du vet hvem jeg snakker om. Kan du gjøre noe med det?), å være i nok fysisk aktivitet (føles det ut som nok en ting på listen å gjøre? Så sett det øverst på listen din. Immunforsvaret og psyken din trenger tur eller trening, og værtfall frisk luft, hver dag), og den viktigste: Stresse mindre.

Hey, vi er nødt til å stresse mindre. Hvis ikke ender det opp med kroniske plager og sykdommer. Å stresse ned er vanskelig. Hvor er dine skuldre i dag? Er de opp under ørene eller henger de avslappet der de skal være? Puster du med magen eller brystkassen? Så mine spørsmål til deg i dag er: Hvordan har du det EGENTLIG? Hvilke signaler sender kroppen deg? Lytter du til signalene eller ignorerer du de? Kan du ta deg 10 minutter til å reflektere over svarene?

Husk: Å jobbe for god helse – det er ferskvare. Du må ta vare på deg selv hver dag for å kunne bli ditt beste deg. Og med ditt beste deg. Så mener jeg den som du fortjener å være, og sånn du fortjener å ha det. Du er god nok, og du fortjener å ha det bra! Lekse som er lært: Det er mer tidskrevende og tyngre, og kan være mer smertefullt, å bygge opp og reparere kroppen enn å forebygge

Love, Cathrine

Livsstils-/ ernæringscoach

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.

Denne siden tar i bruk informasjonskapsler for å sikre deg en god brukeropplevelse på hjemmesiden vår. Les mer