Kommunikasjon

KommunikasjonHandler om prosessen der en person, gruppe eller organisasjon sender informasjon til en annen person, gruppe eller organisasjon hvor mottaker forstår budskapet på en bestemt måte. I tillegg til den verbale delen i kommunikasjonsprosessen, spiller også assosiasjoner, ideer, predisposisjoner og følelser inn, og påvirker hvordan informasjonen blir oppfattet og tolket av dem som kommuniserer. Kommunikasjon er essensielt for trivsel og et godt arbeidsmiljø. Spesielt viktig for trivselen, er nok kommunikasjonen mellom ansatt og nærmeste overordnede.

 

For å få et bedre arbeidsmiljø, er det viktig å fokusere på god kommunikasjon. Noen punkter som kan være med til å fremme dette, er:

 

  • En kommunikasjon som bygger på gjensidig respekt og tillit, og et oppriktig ønske om å forstå hverandre
  • Aktivt forsøke å finne ut om den man snakker med forstår det riktig
  • Ved argumentering for egne synspunkter, skal det vektlegges hvilke fakta de bygges på
  • Akseptere at det er greit å være uenig, men ikke å demonstrere uenighet ved hjelp av tegn på forakt eller respektløshet
  • Alltid hilse når man kommer og går
  • Snakke TIL personer, og ikke OM personer

Sliter du med Kommunikasjon? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Katrine Selvik Katarina Hedèn Liv Karin Larsen Elin Backer
km fra

Få hjelp for Kommunikasjon

Sliter du med Kommunikasjon? Vi kan hjelpe deg. Du får 100 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Katrine Selvik Katarina Hedèn Liv Karin Larsen Elin Backer
Prøv online terapi gratis i 3 dager

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.