Ingunn Fossaas - Psykoterapeut, Veileder

Ingunn Fossaas

Psykoterapeut, Veileder

Tyristrand, Online

2 referanser

Personlig fremmøte

- Akkurat nå: Få 50 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Samtaleterapi 750 kr. Avtal tid

En time satt av til deg og det du trenger å snakke om. Å snakke åpent om det vanskelige i livet kan gjøre en viktig forskjell! Hvis du har en konkret problemstilling trenger du kanskje bare noen få timer?  Om du ønsker det starter vi hver time med en kort sjekk av om terapien går i riktig retning. Ofte er det vanskelig å gjenkjenne både forverring og forbedring fordi prosessene skjer gradvis. Strukturert tilbakemelding er derfor viktig for at du skal oppleve utbytte av terapien. Du får også tid til å reflektere selv i din egen journalbok etter timen. Denne kan du ta med hjem for å dokumentere for deg selv hva som skjer. Bruk av personlig journal øker sjansen for å få et godt utbytte av terapien og gjør deg også mer bevisst på framskrittene du oppnår.

Dobbelttime for å bli kjent og legge et godt grunnlag for terapien 950 kr. Avtal tid

En time med fokus på å bli kjent med deg – dine egenskaper,  din historie, ressurser og utfordringer. Dette er en litt lengre time som gir et godt grunnlag for å jobbe videre i terapien sammen. Vi bruker tid på å bli kjent og på å legge en plan for hva skal jobbe videre med. En introduksjonstime er ikke noe krav, men kan være viktig for deg som har hatt utfordringer over en litt lengre periode. Den kan tas som første time, eller når det passer deg.

Intensiv samtalepakke - seks timer med fokus på din prosess 3 900 kr. Avtal tid

Et pakketilbud for deg som vil oppnå endring raskt

Seks timer til redusert pris. Du velger selv hva du er klar for: en time per uke i seks uker, eller to timer per uke i tre uker.

Forskning viser at ved å intensivere terapien økes sannsynligheten for å oppnå endring. Ofte kan terapi oppleves som en «berg og dalbane» med en god periode etter en time før det kommer en nedtur, eller at man må bruke mye krefter på å håndtere reaksjoner etter forrige time på egenhånd. Med hyppigere terapitimer blir det rett og slett vanskeligere å få tilbakefall eller en tung periode mellom hver time. Dette er spesielt viktig i en oppstartsfase. Med en pakkeløsning får du mulighet til å gi deg selv en «pangstart» samtidig som du øker sannsynligheten for å oppnå endring raskt.


Samtaleterapi på hjemmebane 890 kr. Avtal tid

En samtale om det du trenger å ha fokus på - på din hjemmebane. Ofte kan det være krevende eller upraktisk å reise for å oppsøke noen. Kanskje er din timeplan så krevende at det er vanskelig å få til i praksis? Da kan vi avtale å møtes der det passer deg innenfor det sentrale Ringeriksområdet. Om det er i din egen stue, på din favorittplass i nærområdet eller et annet sted er opp til deg.

Er du i tvil? Da kan du ringe meg på tlf. 32 99 38 55

Online videosamtale

- Akkurat nå: Få 50 kr. i GoMentor-rabatt på første samtale når du booker og betaler online.

Samtaleterapi online 750 kr. Avtal tid

En time satt av til deg og det du trenger å snakke om - der du er. Å snakke åpent om det vanskelige i livet kan gjøre en viktig forskjell, og en online-time kan være en god måte å starte prosessen på. Hvis du bor slik at det er praktisk vanskelig å møte opp til timer eller av andre grunner foretrekker et online-tilbud, kan dette være et godt alternativ. 

Det bør likevel nevnes at om du har mulighet for å møte opp til en vanlig time, gir det deg et mer fullstendig tilbud fordi kroppsspråk og øyenkontakt spiller en viktig rolle i terapi.  En kombinasjon av online-timer og ordinære timer kan fungere for mange.

Er du i tvil? Da kan du ringe meg på tlf. 32 99 38 55

Hos GoMentor foregår online-samtaler via en sikker og stabil online videoløsning, som er utviklet spesifikt til bruk for blant annet psykologer, psykoterapeuter og coacher.

Fordelene er blant annet ingen fysiske begrensninger, og at det ofte er litt billigere og kortere ventetid. GoMentors plattform til online-samtaler er stabil og sikker (kryptert), hvilket betyr at sikkerheten og fortroligheten er topp. Plattformen er godkjent av Dansk Psykoterapeutforening

Online-samtaler krever en internettforbindelse og kan foregå fra PC, Mac eller vår app til iPad og iPhone.

Beskrivelse

Ingunn Fossaas:
Psykiatrisk sykepleier/Master i psykisk helse 
10 års erfaring fra Modum Bad med behandling av depresjon, traumer, komplisert sorg og angst.


Ta deg selv på alvor


 «Jeg burde ikke ha det sånn – jeg har ingen grunn til å være sliten eller nedfor nå! Dette burde jeg jo takle!»


Det er så lett å tenke sånn. Du har kanskje tatt deg selv i nakken igjen og igjen, strammet opp smilet og skuldrene og gått på - helt til det stoppet helt opp.
Den største hindringen for å snakke om hvordan du har det, er ofte frykten for å ikke bli trodd eller bli avvist med et «Dette burde du da tåle!» Finnes det noe verre enn det?
Min erfaring er at mange venter alt for lenge med å snakke om det som plager dem.
Din opplevelse står i sentrum i våre samtaler. Du skal ikke behøve å bli sammenlignet med noen andre. Du behøver ikke be om tillatelse til å ta vare på din egen psykiske helse. Du er velkommen, akkurat som du er, med de erfaringene, minnene, (u)vanene og særpregene som du har – på godt og på vondt.

Forandring


Terapi betyr forandring og endring. Du har kanskje kommet til et punkt i livet hvor du trenger noe nytt – en forandring. Nye perspektiver, nye strategier eller verktøy for å hanskes med livet. For å komme dit må vi starte der du er. Ofte vil vi så gjerne at følelser og ting skal være bedre enn de er, at vi forsøker å starte der vi skulle ønske at vi var. Det kan bli som å løpe maraton uten å ha trent på forhånd – det går sjelden godt. Det kan være ubehagelig å erkjenne at vi er «utrente», men om det er slik det er, er det bedre å erkjenne det enn å gå på en smell - igjen. Både erfaring og forskning viser at erkjennelse er en jobb i seg selv og et stort og viktig skritt i retning av et bedre liv.

Hvor vil du?


Ditt utgangspunkt og dine behov er det som setter kursen videre.
Uansett er jeg opptatt av å følge din prosess tett, slik at vi sikrer at du opplever at vi jobber mot samme mål og at det går fremover.
Mitt utgangspunkt er at du selv har de iboende ressursene som du trenger for å komme videre. Vanskene ligger ofte i å bli kjent med dem og bruke dem på en sunn måte til ditt eget beste. Følelsene våre er det som gir farge og liv i tilværelsen. Det er følelsene som motiverer eller hemmer oss, og uten kontakt med følelsene kjennes livet flatt og meningsløst – rett og slett ganske deprimerende. Vi blir alle født med et sett av grunnfølelser som er der for å gi oss informasjon om hvordan vi opplever verden. Men underveis i livet kan vi miste tilgang til denne informasjonen. Da har vi lett for å ta usunne valg for oss selv, og det kan bli vanskelig å kjenne glede over gode ting i livet.

De vanskelige og viktige "andre"


Relasjoner er en viktig del av livet for alle mennesker. Vi fødes inn i en relasjon og preges av relasjonene opp gjennom livet.

Hvordan har dine relasjoner preget deg?

Og hvordan påvirker du de menneskene du har rundt deg?

«Mann er manns gaman» sa våre forfedre vikingene. Det betyr at mennesket er menneskets glede. De visste allerede da at det er vanskelig å glede seg over livet når vi mangler nærhet til menneskene rundt oss. Mange lever med en konstant angst eller frykt for å bli avslørt i relasjonen til andre – at andre skal oppdage hvor kjedelig, håpløs eller ekkel man egentlig er, og bli stående igjen alene. Konsekvensen av en slik frykt er ofte at man skjuler hvem man er, spiller en rolle eller tar på en maske. Men et liv bak en maske er forferdelig ensomt. Å bryte et slikt mønster er krevende, og det er viktig å få støtte av noen du kan ha tillit til underveis.

Sov godt!

Søvn og psykiske problemer er ofte to sider av samme sak. Men hva kom først? Det er ikke alltid så lett å si. Visste du at langvarige søvnproblemer øker risikoen for å utvikle en depresjon med utrolige 700% i løpet av et år? Om du sliter med søvn, er det viktig å behandle søvnproblemet. Noen tenker at søvn er en bagatell - noe vi kan "bite tenna sammen" og lære å leve med. Men søvn er viktig for nesten alle prosesser i kroppen - fra blodtrykk til konsentrasjonsevne. Sovemedisiner kan være effektive og er til god hjelp for mange. Men det skjer en viss tilvenning over tid slik at de mister effekten, og de fleste har ubehagelige bivirkninger eller er vanedannende. Søvnrestriksjonsbehandling er en svært effektiv og godt dokumentert metode for å behandle søvnvansker. Opptil 80% av pasientene opplever vesentlig bedring i søvnmengde og søvnkvalitet.

Behandlingen er medikamentfri og pågår over ca to måneder. Du kan trappe ned sovemedisiner du går på når du er klar for det og i samråd med lege. I korte trekk innebærer søvnrestriksjonsbehandling å kartlegge søvnmønstrene, og deretter komprimere søvnen til den tiden man ønsker å sove på. Dermed øker man søvntrykket, og bedrer samtidig søvnkvaliteten og gjør innsovningen lettere. Lysbehandling kan gjøres i kombinasjon for å påvirke døgnrytmen.

Dette er noe av det vi kan jobbe med. Som sagt bestemmer du selv hva som er tema i timene – hva som er viktig for deg, i ditt liv.

Jeg ønsker å bidra til at du opplever deg sett, hørt og respektert for den du er, slik du er. 

Min utdanning og noe av min erfaring: 


Utdanning: Psykiatrisk sykeleier med Mastergrad i Psykisk helsearbeid innen bedringsmekanismer ved depresjon.
Kurs/opplæring: Søvnrestriksjonsbehandling ved psykologspesialist Håvard Kallestad, NTNU.

Erfaring:
Seks års erfaring fra Avdeling for depressive lidelser ved Modum Bad, arbeid med fastlåste og kompliserte depresjoner. Modum Bad er den institusjonen i Norge som har høyest kompetanse innen depresjonsbehandling og traumebehandling (tredjelinjetjeneste).
Ett år som behandler av rusproblematikk ved Vestre Viken ARA Tyrifjord.
Tre års erfaring fra Traumeavdelingen ved Modum Bad, hvor jeg arbeidet med stabilisering og bearbeiding av traumer etter seksuelle overgrep. 
 


Referanser

Susann (34 år) - "Det hadde vært så mye så lenge med masse som skjedde hele tiden. Følte meg ganske ferdig, og så skjønte jeg at jeg trengte å snakke med noen. Var så redd første gangen, men ble tatt veldig godt i mot. Det var viktig for meg. Har fortsatt mye å jobbe med, men det går framover, og det er det viktigste! "  Les mer  Les mindre

Thomas Alexander (46) - "Jeg visste ikke helt hva som var galt da jeg tok kontakt. men det første møtet var en god opplevelse, og jeg kjente meg snart trygg på at Ingunn hadde den kompetansen jeg trengte for å komme meg videre og forstå hva som var feil. Det var viktig for meg å bli sett og hørt, og det ble jeg. "  Les mer  Les mindre

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.