SLAPP AV! DU ER IKKE TANKENE DINE!

Skrevet d. 7-6-2017 19:32:23 af Linda Elin Aase

Vi mennesker har ofte en opplevelse av eller en tro på at vi er faste enheter, og vi liker å tro at vi har full kontroll på det meste i livene våre. Vi har gjerne en formening om at vi har en fast og uforanderlig identitet. “Jeg er bare slik, det kan jeg ikke gjøre noe med. Nå er det ikke det at vi ikke eksisterer, men at vi kanskje ikke eksisterer slik vi forestiller oss det.

Folk oppdager gjerne dette på mindfulness kurs når de innser at de “ikke er tankene sine”. Høres kanskje rart ut, men når de blir bevisst at tankene kan observeres, stilles ofte spørsmålet – hvis jeg ikke er tankene mine, hvem er jeg egenlig da? Og det er et godt spørsmål som det kanskje ikke finnes et fast svar på. For vi er alltid i forandring. Alltid! Derfor kan det være lønnsomt å stille spørsmålet i blandt. 

Når vi blir bevisst at tankene våre ikke er sannheter eller fakta får vi et annet forhold til tanker. Vi kan forestille oss at vi “tar tanken ut” – observerer og betrakter den. “Der er det en tanke – og der er en til” . 

Vi hvis vi har omkring 70 000-80 000 tanker i løpet av en dag kan det være en fordel å stoppe opp i blant å få tak i hva som foregår på innsiden av oss. For mange av tankene våre er ubevisste og ofte er det gjentakende negative tanker som kverner. En av ungdommene som jeg jobbet med som coach, betraktet dette slik;

 

“Hvis jeg har så mange tanker, og jeg forestiller meg dem som stemmer i hode, 
så er det jo ganske slitsomt med alt det negative jeg hører på. 

Og tenk bare hvis alle disse tankene ble sagt høyt av andre 

- da hadde jeg heller ville hatt en heiagjeng å høre på.” 

 

En god refleksjon  – og en god motivasjon for å ta fatt på et eget studie av hva som egentligforegår av tankevirksomhet, for så å se på hvordan tanken påvirker tilstanden vår. Vi blir betrakteren av det som skjer fra en nøytra synsvinkel.

Når vi stopper opp og observerer tankene med en ikke bedømmende holdning og gir dem aksept, mister de gjerne sin kraft. Avstand til tankene våre gir oss tid og ro til refleksjon og til å se nye perspektiver og nye valgmuligheter.

Skal vi la det være som det er eller skal vi aktivt handle?

Uanstt hva du velger så ligger friheten til å la det gå gjennom å akseptere. Du trenger ikke like eller ikke like, nøytraliteten setter tanken fri, du gir slipp og går videre.

Og det er dette mindfulness og oppmerksomhetstrening handler om.

 

Hvis du eller en annen person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte deg av GoMentor. Da kan disse instansene hjelpe deg med øyeblikkelig hjelp.